Polgári kezdeményezés Európa nemzeti régióiért
A Népfőiskolai Kollégium konferenciáján, 2019. júliusában, Balatonlellén a Székely Nemzeti Tanács polgári kezdeményezéséről beszéltem. Alig néhány hónappal a Luxemburgi Bíróságon elért győzelem után a kezdeményezés bejegyzésének hírével érkeztem a konferenciára. Több mint egy év telt el azóta, fontos eseményekkel. Mielőtt azonban rátérnék ezek részletezésére, röviden össze kell foglalnom, hogy mi a tartalma ennek a polgári kezdeményezésnek, mit akarunk elérni vele, és melyek voltak a legfontosabb állomásai.
Történeti áttekintés
2008-ban
döntött úgy a Székely Nemzeti Tanács, hogy élni fog az európai polgári
kezdeményezés lehetőségével a szülőföldjükön őshonos nemzeti közösségek javára.
A polgári kezdeményezés intézményét a Lisszaboni Szerződés alapozta meg, amely
az Európau Unióról szóló szerződést egészíti ki egy új rendelkezéssel. Ez
kimondja, hogy amennyiben az Európai Unió egymillió polgára úgy látja, hogy az
unióróél szóló szerződések végrehajtásához egy uniós jogi aktusra van szükség,
akkor kezdeményezheti ennek megalkotását, és a Bizottságnak foglalkoznia kell
az így kinyilvánított népakarattal. Azt azonban, hogy ennek a lehetőségnek hol
vannak a korlátai, milyen utat nyithat az autonómiatörekvés számára, csak
2011-ben tudtuk meg, amikor napvilágot látott a 211/2011 számú polgári
kezdeményezésekre vonatkozó rendelet. Akkor vált nyilvánvalóvá, hogy az Európai
Unió polgárai csak olyan igényt fogalmazhatnak meg, amely beilleszkedik az
uniós jogkeretbe. A Székely Nemzeti Tanács megtalálta azt a javaslatot, amely
teljesíti e feltételt. Azt kértük, hogy „az
Unió kohéziós politikája kezelje kiemelt figyelemmel azokat a régiókat,
amelyeket nemzeti, etnikai, kulturális, vallási, nyelvi sajátosságok különböztetnek
meg az őket körülvevő régióktól.” Székelyföld történelmi tapasztalataiból
kiindulva azt is megfogalmaztuk, hogy „a
fentiekben jelzett régiók, köztük a közigazgatási hatáskörökkel nem rendelkező
földrajzi körzetek lemaradását úgy kell megelőzni, a gazdasági, társadalmi és
területi kohézió feltételeit fenntartani, hogy közben sajátosságaik ne
változzanak meg. Ehhez biztosítani kell számukra a hozzáférés esélyegyenlőségét
a strukturális alapokhoz, minden más EU alaphoz, forráshoz, programhoz, meg kell
teremteni a garanciákat sajátosságaik fenntartásához, a megfelelő gazdasági
fejlődéshez, hogy az Unió átfogó, harmonikus fejlődése fenntartható legyen, és
kulturális sokszínűsége is fennmaradjon.” Ezek a polgári kezdeményezésre
vonatkozó, kötelező információk, amelyek tartalmi kiterjedését korlátozta a
fent említett rendelkezés. Ezért csatoltunk egy részletes indoklást is, amely
tartalmazza mindazokat az elvárásokat, igényeket, amelyeket Székelyföld és a
hozzá hasonló régiók nevében megfogalmazhattunk. Mindazok ellenére, hogy úgy a
kötelező információ, mint a részletes indoklás, minden egyes mondatát
egyeztettük az uniós szerződésekkel és olyan vonatkozó rendelkezésekkel,
amelyek alátámasztották elvárásaink jogszerűségét, az Európai Bizottság a
kezdeményezés bejegyzését elutasította, olyan indoklással, hogy javaslatunk
kívülesik az Európai Bizottság jogalkotási hatáskörén.
A mi
álláspontunk egészen más volt. Az
Európai Unióról szóló szerződések világosan meghatározzák az unió jogköreit, és
egy polgári kezdeményezés elutasítása csak akkor indokolt a 211/2011 számú rendelet alapján, ha az
nyilvánvalóan kívül esik a szerződésben meghatározott jogkörén az Európai
Bizottságnak, hogy a szerződések végrehajtásához uniós jogi aktusra irányuló
javaslatot terjesszen elő. Határozott meggyőződésem volt, hogy e rendelet
alapján a kezdeményezést kötelezően nyilvántartásba kell venni.
Egy
hatéves jogvita következett. Ebbe a jogvitába beavatkozott Szlovákia, Románia
és Görögország az Európai Bizottság, Magyarország pedig a szervezők oldalán.
Jogtörténeti
kuriózum, hogy a „nyilvánvaló” kifejezés jelentéséről kellett vitázni, vagy
azon, hogy a „mint, amilyen” szavakkal felvezetett példálózó felsorolás kizáró
jellegű-e? A Bizottság a per során többször megsértette a jóhiszemű
jogértelmezés szabályát. Ezzel szemben 2016. május 10-én meghozott
ítéletében az Európai Unió Törvényszéke
keresetünket elutasította, azaz a Bizottságnak adott igazat. Július 28-án a
szervezők fellebbezést nyújtottak be az Európai Unió Bíróságához. A szóbeli és
írásbeli meghallgatás után a Bíróság főtanácsnoka, Paolo Mengozzi 2018. október
4-én közzétette véleményezését, amelyben a Törvényszék ítéletének hatályon
kívül helyezését, és az elutasító bizottsági határozat semmissé nyilvánítását
javasolja. A Bíróság 2019. március 7-én ítéletet hirdet, amelyben a
szervezőknek ad igazat, és Paolo Mengozzi főtanácsnok indítványának megfelelően
ítélkezik.
A
Székely Nemzeti Tanács közhatalommal, vagyonnal nem rendelkezik. Más eszköze
nem volt és ma sincs, hogy a Székelyföldet sújtó hátrányos gazdasági
megkülönböztetés ellen fellépjen, mint az az igazság, amelyet a polgári
kezdeményezésben felmutatott és megvédett a Luxembourgi Bíróságon. Pozitív
hozadéka a pernek, hogy már a kezdeményezés bejegyzése előtt sikerült európai
üggyé tenni Székelyföld és a hozzá hasonló régiók ügyét, amelyet a
kezdeményezés nemzeti régióknak nevez. Elértük tehát a polgári kezdeményezés
nyilvántartásba vétele előtt, a többszáz oldalas perirattal, különböző
tagállamok pro és kontra érveivel és a Bíróság határozatával, hogy
meghonosítsunk egy új fogalmat: a nemzeti régiók fogalmát. Ez a fogalomalkotás
az európai valóságból ered: léteznek a kontinensen olyan nemzeti, nyelvi,
kulturális szigetek, amelyek különböznek az őket körülvevő régióktól. Léteznek
olyan, önálló állammal nem rendelkező közösségek, amelyek ragaszkodnak nemzeti
identitásukhoz, hagyományaikhoz, és nagyobb önállóságra törekszenek. Ezekről az
Európai Unió jogrendje eddig nem vett tudomást. A változás, amit el akarunk
érni, éppen ezzel kezdődik, egy uniós jogszabály határozza meg a nemzeti régiók
fogalmát, és ezáltal tegye őket a közösségi jog alanyaivá. A hat évig tartó
pernek egyik legnagyobb tétje és a nyertes perrel hozadéka lett ez a cél: az Unió
iktassa jogrendjébe a nemzeti régiók fogalmát, és készüljön el uniós szinten
ezeknek a régióknak a nyilvántartása is.
2019. április 30-án az Európai Bizottság nyilvántartásba vette – fontos hangsúlyozni: változatlan tartalommal – a Székely Nemzeti Tanács által kidolgozott polgári kezdeményezést. A döntés május 7-én emelkedett jogerőre, és innen kezdődött az aláírásgyűjtés az Európa Unió 28 államából.
Visszatérő félreértések
Az aláírásgyűjtés során kibonatkozó mozgalom számos kérdés tisztázását tette szükségessé. Sokan petíciónak nevezik – tévesen – a polgári kezdeményezést. A félreértést valós tényként kezelők már éles kritikákat is megfogalmaztak, ezért szükséges láthatóvá tenni a különbséget egy európai polgári kezdeményezés és a petíció között. Az előbbit az Európai Unióról Szóló Szerződés 11. cikkének 4. bekezdése határozza meg:
4) Legalább egymillió uniós polgár, akik egyben a tagállamok egy jelentős számának állampolgárai, kezdeményezheti, hogy az Európai Bizottság – hatáskörén belül – terjesszen elő megfelelő javaslatot azokban az ügyekben, amelyekben a polgárok megítélése szerint a szerződések végrehajtásához uniós jogi aktus elfogadására van szükség.
A közvetlen demokráciának ezt az intézményét a Lisszaboni
Szerződésnek köszönhetjük, amely a fent idézett előírást az unióról szóló
szerződésbe iktatta.
A petíciós jog ettől eltérően egy olyan egyetemes jog, amely minden polgárát az Európai Uniónak megilleti. Ezt az Európai Unió Működéséről Szóló Szerződés 20. cikkének 2. bekezdés d. pontja határozza meg:
(2) Az uniós polgárokat
megilletik a Szerződések által rájuk ruházott jogok, és terhelik az azokban
előírt kötelezettségek. Így az uniós polgárok többek között:
d) jogosultak petíciót
benyújtani az Európai Parlamenthez, az európai ombudsmanhoz folyamodni,
valamint arra, hogy a Szerződések nyelveinek valamelyikén az Unió bármely
intézményéhez vagy tanácsadó szervéhez forduljanak, és ugyanazon a nyelven
választ kapjanak.
A másik sorozatos félreértés: a
polgári kezdeményezésünk kisebbségi jogokra vonatkozna. Ez nem felel meg a
valóságnak. Amint a címe is mutatja, tárgya az Unió kohéziós politikája, ez
pedig az Unió és a tagállamok osztott hatáskörébe tartozik. Túl azon, hogy a
kisebbségi kérdés nem tartozik az Európai Unió hatáskörébe, a kezdeményezés
részletes indoklása tartalmazza, hogy „A nemzeti régiók többségi közösségei:
népek. Következésképp a nemzeti régiók népek hazái, akárcsak Európa országai,
és ennek megfelelően kell kezelni őket.”
Így jutunk el az Európai Unióról szóló szerződés 174.
szakaszáig, amely kimondja: átfogó, harmonikus fejlődésének előmozdítása
érdekében az Unió úgy alakítja és folytatja tevékenységét, hogy az a gazdasági,
társadalmi és területi kohézió erősítését eredményezze. Az Unió különösen a
különböző régiók fejlettségi szintje közötti egyenlőtlenségek és a
legkedvezőtlenebb helyzetű régiók lemaradásának csökkentésére törekszik.
A
továbbiakban a 174. cikk kitér arra, hogy az érintett régiók közül kiemelt
figyelemmel kell kezelni a vidéki térségeket és az olyan súlyos és állandó
természeti vagy demográfiai hátrányban lévő régiókat, mint a legészakibb,
rendkívül gyéren lakott régiók, valamint a szigeti, a határon átnyúló és a
hegyvidéki régiók.
A
174. cikk példaként hat kategóriáját sorolja fel azoknak a régióknak, amelyek
az Unió kitüntetett figyelmét élvezik kohéziós politikájának valóra váltásában.
A megfogalmazás azonban nem kizárólagos, nyitva hagyva a lehetőséget, hogy a
régióknak ez a sora egy külön jogszabályban kiegészüljön más kategóriákkal, így
a nemzeti, nyelvi, kulturális sajátosságokkal rendelkező, – azaz a
nemzeti/etnikai kisebbségi – régiókkal. Az Uniónak kiemelt figyelemmel kell
kezelnie azokat a régiókat, amelyeket nemzeti, etnikai, kulturális, vallási
vagy nyelvi sajátosságok jellemeznek azáltal, hogy lakosságuk jelentős arányát
vagy éppen többségét egy őshonos európai kisebbség képezi, amely ott saját,
történelmi gyökerű kultúrát teremtett.
A kiindulási pont: Székelyföld
2007-ben,
amikor a Lisszaboni Szerződéssel megújultak az Európai Unióról szóló Szerződések, eljutott hozzánk egy új uniós intézménynek a híre. Ez az európai
polgári kezdeményezés volt. Már akkor elhatároztuk, hogy élni fogunk ezzel a
lehetőséggel. Ez négy évvel azelőtt történt, hogy a polgári kezdeményezést
szabályozó rendeletet elfogadták volna, tehát nem látszottak még pontosan a
kezdeményezés lehetőségeinek határai. A szándék mozgatórugója, a közös akarat azonban
ugyanaz volt, mint ma: nemzetközi szinten láthatóvá tenni Székelyföldet, és az
európai közbeszéd szintjén besorolni az autonómiával rendelkező, vagy
autonómiára törekvő régiók közé.
A
kezdeményezés pontos körvonalazásához nem csak az uniós szabályozás hiányzott,
hanem az európai uniós tagállami tapasztalat. Románia 2007 januárjában
csatlakozott az EU-hoz, és akkor még senki nem láthatta, hogy ennek gazdasági
szempontból Székelyföldre milyen következményei lesznek. A polgári
kezdeményezés megszövegezésekor. 2012 augusztusában viszont már láttuk az unió
kohéziós politikájának kudarcát a Közép-romániai fejlesztési régióban. Láttuk,
hogy ahelyett, hogy a gazdasági szintkülönbség Székelyföld és a régióban lévő
másik három, román többségű megye között, ahelyett, hogy csökkenne – amely a
kohéziós politikának a célja – folyamatosan növekszik. Az Európai Unió kohéziós
politikájában nincs egy visszacsatolási mechanizmus a NUTS-2 régiókon belül. Az
eredeti elképzelés így 2012-ben két új támpontot kapott. Az egyiket a közösségi jog kínálta: milyen jogi keretbe
kell testet öltenie bármely uniós polgári kezdeményezésnek, a másik a
Székelyföldi valóság, azaz hogyan kell igazítani az unió kohéziós politikáján
úgy, hogy az unió harmonikus fejlődése Európa kulturális szigetein is valóságos
legyen, és közben kuturális sokszínűsége se sérüljön.
A
csatolt diagram (1. ábra) szemlélteti is ezt a gazdasági eltávolodást
Székelyföld és a román többségű megyék között. A kezdeményezés aktualitását
fenntartja és megerősíti, hogy 2012 után sem javult a helyzet, tovább tart
Székelyföld elszegényedése.
A
második ábra Erdély etnikai térképe, amelyen világosan kirajzolódik
Székelyföld, ahol a települések többségében a magyarság részaránya meghaladja a
90%-ot. Ezzel szemben a prosperáló megyék népessége 90%-ban román többségű
(Fehér és Szeben), illetve Brassó megyében ez az arány 85%.
A székelyföldi tapasztalatokat összegezve elmondhatjuk, hogy Románia a magyarság asszimilálására gazdasági eszközöket használt a rendszerváltás előtt, és változatlanul a rendszerváltás után is. A központosított tervgazdaság volt régebben az az eszköz, amely az asszimilációt szolgálta, mert a beruházások irányításával munkaerőt lehetett telepíteni, illetve meg lehetett fosztani a székelységet saját értelmiségétől éppen azáltal, hogy az egyetemet végzetteket központi irányítással helyezték el. A következőkben azt kell megnéznünk, hogy ez a jellegzetesen romániai, erdélyi kérdés hogyan válhatott egy európai polgári kezdeményezés kiindulópontjává.
Kitekintés Európára
Európában számos olyan térség van, amelynek többségi népessége nyelvében, kultúrájában, nemzeti öntudatában különbözik az ország többségi lakosságától. Európa kulturális szigeteinek lehet tekinteni ezeket, és úgy a gazdasági helyzetüket tekintve, mint közösségi céljaikat tekintve számos hasonlóságot lehet kimutatni. Az asszimilációnak, a betelepítésnek a gazdasági eszközei Dél-Tirolban vagy Baszkföldön, Katalóniában nagyon hasonlítottak a székelyföldi helyzetre. Ugyanakkor Európa önálló állammal nem rendelkező nemzeti közösségei, illetve azok a nyelvi, kulturális közösségek, amelyek egy idegen állam területén élnek, meg akarják őrizni nemzeti, nyelvi, vallási identitásukat és szülőföldjük kulturális arculatát. Ez alapozza meg annak a fogalomnak a megteremtését, amelyet épp ezzel a polgári kezdeményezéssel akarunk bevinni az európai köztudatba. Ez a nemzeti régió fogalma. A Wikipedia ezt így határozza meg (nyilván a kezdeményezés nyomán): A nemzeti régió (angolul: national region) térség, amelynek alapvető jellegzetessége, hogy lakosságának meghatározó többsége sajátos nyelvi és kulturális identitással rendelkezik, és e sajátossága politikai értelemben is megjelenik. A nemzeti régiók területi-közigazgatási elismertségre is szert tehetnek, ebben az esetben területi autonómiával rendelkeznek, illetve különleges jogállást élveznek. Minthogy e régiók lakossága identitásának a sajátos kultúra és nyelv mellett része – történelmi egységként – maga a terület is, e területileg meghatározott társadalmak autonomista/regionalista mozgalmak révén politikailag is mobilizálódnak, illetve mobilizálhatóak.
A magyar Népfőiskolai Collegium csákvári online konferenciáját elhangzott előadás szerkesztett változata, 2020. november 28.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése