A EU kohéziós politikájának kudarca a Közép-romániai fejlesztési régióban
A magyar nemzeti önazonosságú székely közösség
Románia közepén él, hozzávetőlegesen tizenháromezer ötszáz négyzetkilométernyi
kiterjedésű Székelyföldön. Kisebbségi sorban is megőrizte többségét a
szülőföldjén: a népesség 75%-a székely magyar, ezért nincs is a székelységnek
kisebbségtudata. Szülőföldje sajátos népi kultúrájának jegyeit őrzi,
természetes, hogy ez a közösség ezt a földet tekinti hazájának.
1. ábra |
A történelem során, amikor egész Erdély még
magyar közigazgatás alatt állt, a székelyek önigazgatással rendelkeztek. Ezt az
önigazgatást még a kommunista hatalom sem vonta kétségbe, hét évvel a második
világháború után ezen a területen jött létre a Magyar Autonóm Tartomány.
Románia
1952-ben elfogadott alkotmánya rögzítette: az erdélyi magyaroknak joguk
van a területi autonómiához, azon a területen, ahol többséget alkotnak, azaz
Székelyföldön. (2. ábra)
2. ábra |
1960-ban a nemzetiségi arányok
megváltoztatásának szándékával a bukaresti vezetés átalakítja a Magyar Autonóm
Tartományt. Brassóhoz csatolja Kézdivásárhelyt és Sepsiszentgyörgyöt, és a
román többségű Ludast és Dicsőszentmártont csatolják a tartományhoz, amelynek
neve is megváltozik. 1962-től megszűnéséig Maros Magyar Autonóm Tartomány. (3.
ábra)
3. ábra |
A negyedik ábra Erdély nemzetiségi
összetételét jeleníti meg, a magyar népesség, mint látható, 90 és 100% között
éppen Székelyföldön van. Azon a Székelyföldön, amelyet három megyébe osztott
fel az a közigazgatási átszervezés 1968-ból, amelynek célja éppen a Magyar
Autonóm Tartomány végleges felszámolása volt.
4. ábra |
Sajnos a rendszerváltás után folytatódott a
Székelyföldet sújtó hátrányos megkülönböztetés politikája. Az uniós csatlakozás
előtt létrehozzák a statisztikai régiókat (fejlesztési régiókat), és
Székelyföld három román többségű megyével kerül a közép fejlesztési régióba.
Már a kommunizmus idején bevett gyakorlat volt, hogy a hátrányos
megkülönböztetést makrogazdasági eszközökkel érvényesítsék, a befektetések
tervszerű irányítása ipar és munkahely nélkül hagyta Székelyföldet, illetve
néhány olyan ipari központot hoztak létre, ahová román nemzetiségű népességet
telepítettek. A székelyek munkahelyeket keresve elvándoroltak, miközben az
erőltetett asszimilációs célokat követő betelepítés is elindult.
Ez a helyzet nem változott az uniós
csatlakozással. Az Európai Bizottság 2015-ben egy gazdasági elemzést végzett a
NUTSII régiókra (fejlesztési régiókra) vonatkozóan. A mellékelt térképen fehér
színnel jelölte azokat a régiókat, amelyekben az egy főre eső nemzeti
össztermék meghaladta az európai átlagot. A Közép-romániai fejlesztési régió –
amely Székelyföldet is magába foglalja – is ezek közé tartozik. Az Európai
Bizottság szakembereit ezen a ponton túl nem érdekli ezen térségeknek a gazdasági
helyzete, hiszen Romániában csak két ilyen régió van és Bukarest, azaz
brüsszeli szempontból itt minden rendben van.
5. ábra |
Vizsgáljuk meg az ez főre eső nemzeti
össztermék alakulását a Közép fejlesztési régiókban megyékre leosztva.
2013-ban, amikor a nemzeti régiókra vonatkozó polgári kezdeményezésünket az
Európai Bizottság elé terjesztettük, akkor készítettük a 8-as ábrán látható
térképet. A térkép megjeleníti az egy főre eső nemzeti össztermék alakulását
megyénként, 2007-től, azaz Románia uniós csatlakozásától 2013-ig. Látható, hogy
a román többségű Brassó megyében a fejlődés ez alatt az idő alatt 20%-os volt,
míg a vele szomszédos, többségében székelyek által lakott Kovászna megyében
1,7%. A térkép világosan kimutatja, hogy az unió kohéziós politikája a
Közép-romániai fejlesztési régióban kudarcot vallott. Fogalmazhatnánk úgy is,
hogy a visszájára fordult. Az uniós források nem azt a célt szolgálták, hogy a
gazdasági fejlődésben meglévő szintkülönbségek csökkenjenek, hanem
ellenkezőleg. Az olló a fejlett román és a szegény magyar régiók között még
szélesebbre nyílt.
6. ábra |
Ha megnézzük, hogy ez a helyzet hogyan alakult
2017-ig, akkor elmondhatjuk, hogy Székelyföld gazdasága a környező román
vidékekhez viszonyítva tovább romlott. A 7-es ábra grafikonja egy
széttartó, divergens fejlődést mutat.
Lehangoló, hogy ezt uniós forrásokkal érik el, és lehangoló, hogy az Európai
Bizottság erre a tragikus helyzetre nem fogékony.
7. ábra |
Önöktől, Európa Parlamenti képviselőktől a
legkevesebb, amit elvárhatunk, hogy kezdeményezzék ennek a helyzetnek a
kivizsgálását. Ellenőrizzék le a mi adatainkat, hiszen, ha visszamegyünk tíz
évet az uniós csatlakozás előtti időben, akkor válik igazán nyilvánvalóvá a
kár, amelyet az Európai Unió okozott.
A 8. grafikon a megyénkénti egy főre eső
nemzeti össztermék dinamikáját szemlélteti 1997-től. (dollárban, a 9. grafikon a dollár/euro árfolyam ingadozását mutatja), 1997-ben ez a hat megye
egy szinten állt. A látványos szétválás 2007 után következett be.
8. ábra |
9, ábra Az euró-dollár árfolyama 1999-2017 között |
Az önök segítségét kérjük, hogy ezen a
helyzeten változtathassunk.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése